Organizacja rzeczy w mieszkaniu - posegreguj i poukładaj |
Wiosna to wspaniały moment na
tzw. wiosenne porządki. Czujemy przypływ energii, dobrze więc jest ten zryw
wykorzystać na uporządkowanie swojej przestrzeni wokół siebie. Wspólnie zatem
przystępujemy do zadania PORZĄDKI WIOSENNE.
Plan porządków najlepiej przeprowadzić etapami, rozłożyć np. na poszczególne pomieszczenia. Ciężko bowiem prowadzić generalne porządki w całym domu równocześnie, może to jedynie doprowadzić do ogólnego rozgardiaszu i w rezultacie zniechęcić do trwania w postanowieniu lepszej organizacji. Nie łapmy wszystkich srok za ogon w tym samym czasie - małymi
krokami dojdziemy do celu.
Organizacja w mieszkaniu - od czego zacząć?
5 zasad dobrej organizacji i przechowywania
1. Posegreguj rzeczy które masz.
Sprzątanie
zacznij o inwentaryzacji stanu obecnego. Nie ważne czy sprzątasz szafkę w
kuchni, lodówkę, łazienkę czy garderobę, zawsze znajdzie się masa rzeczy
trzymanych niepotrzebnie, która tylko zajmuje mnóstwo miejsca. Dokładnie
przyjrzyj się i zastanów czy ta rzecz na pewno Ci się przyda i czy dalsze
przechowywanie jej ma sens?
Podziel rzeczy na 3 kategorie:
Podziel rzeczy na 3 kategorie:
- na pewno używam i zostawiam
-
wyrzucam/oddaję komuś /do sprzedania
- oraz
muszę się zastanowić co z nią zrobić
To nic
strasznego, że co do ostatniej kategorii masz wątpliwości czy już się jakiejś
rzeczy pozbyć, czy jednak może nadal trzymać w zakamarkach szaf czy szuflad,
wszak gromadziło się te skarby latami. Tylko, że te wątpliwości nie biorą się z
niczego, już podświadomie dochodzą do ciebie sygnały, że może ta rzecz jednak
powinna w końcu zniknąć? Decyzja
oczywiście należy do Ciebie. Przechowaj ją np. w oddzielnym koszyku np. przez
tydzień i po tym czasie podejmij ostateczną decyzję.
2. Znajdź odpowiednie miejsce do przechowywania
Gdy już odgruzowałaś dane
pomieszczenie kolejny krok milowy to poukładanie ich w ten sposób, aby każda
rzecz miała swoje miejsce. Pudełka, szuflady, szafki podobnie jak pomieszczenia mają przechowywać rzeczy
tematycznie, tak aby łatwo było z nich korzystać i w razie potrzeby odszukać potrzebną rzecz. Zorganizuj oddzielny koszyk na przyprawy, przekąski, na przybory
do pieczenia, na kosmetyki, na biżuterię, miejsce na klucze, narzędzia, chemię gospodarczą itd. Szafki można dzielić sekcjami, w szufladach stosować wkłady,
które znacznie ułatwiają odnajdywanie potrzebnych rzeczy. Nie musisz od razu zaopatrywać się w stos nowych koszyków czy pudełeczek, możesz spróbować wykorzystać do tego celu np pozostałe po zakupie owoców plastikowe pojemniki, pudełka po butach, różne puszki i opakowania, którym można dzięki temu nadać drugie życie, zamiast wyrzucać do kosza.
Pudełko po herbacie możesz wykorzystać do przechowywania drobnych rzeczy np przyborów do szycia |
3. Zawsze odkładaj na miejsce.
Bałagan sam się nie robi,
najczęściej powstaje, gdy nie odkładamy przedmiotów na swoje miejsce. To bardzo
ciężki do wyćwiczenia nawyk, ale uwierzcie mi da się tego nauczyć i wyrobić w
sobie to przyzwyczajenie. Na początku można zastosować system etykiet, który
będzie jak znak drogowy, przypominać nam będzie gdzie daną rzecz należy odłożyć i gdzie jest jej miejsce.
Wkłady do szuflad ułatwiają organizację i utrzymanie porządku |
Organizacja biżuterii |
4. Sprzątaj regularnie
Jeżeli
chcesz utrzymać osiągnięty efekt na dłużej nie zapominaj o regularnych
porządkach. Wprowadzenie harmonogramu sprzątania pozwoli zaplanować
częstotliwość wykonywanych prac w domu, obowiązki dzielimy na te które robimy
codziennie (mycie naczyń, słanie łóżka, zbieranie zabawek) tygodniowo,
miesięcznie, okazjonalnie w trakcie roku. Przy porządkach pamiętaj o regularnym
wyrzucaniu rzeczy niepotrzebnych, w ten sposób nie doprowadzamy ponownie do zagracania
mieszkania
5. Podział obowiązków
Do dbania o porządek w domu zaangażujmy wszystkich jego mieszkańców. Każdy mieszkaniec domu powinien być świadomy jednego podstawowego faktu "NIC SAMO SIĘ NIE ZROBIŁO" - śmieci same się nie wyniosły? Pralka sama się nie załadowała? Ubrania same się nie poskładały i nie wylądowały w szafie? Naczynia same nie umyły czy nie włożyły do zmywarki. Dlatego przy opracowywaniu harmonogramu sprzątania dobrze jest z góry określić kto w danym tygodniu ogarnia daną czynność, pozwoli to równomiernie obciążyć wszystkich domowników ogromem prac, które trzeba włożyć by żyło nam się czysto i pięknie. Rodzice najmłodszych pociech powinni pamiętać, iż już od najmłodszych lat uczmy dzieci dbania o porządek, na początku oczywiście ma to być forma zabawy, np. kto odłoży do pudełka większą ilość klocków, gdzie położyć misia spać na dobranoc? książeczki na półeczki itd. Po za tym uczenie dzieci dbanie o porządek to inwestycja w przyszłość, warto poświęcić dużo czasu aby utrwalić w dzieciach dobre nawyki, to na pewno zaprocentuje.
Mam nadzieję, że te podstawowe zasady będą pomocne w ogarnięciu chaosu domowego i pozwolą dobrze się zorganizować. Nie czekaj na lepszy moment by przystąpić do organizacji swoich rzeczy, nie odkładaj tego na później, im szybciej zaczniesz tym dłużej będziesz mógł się cieszyć z osiągniętego celu, powodzenia:)
Mam nadzieję, że te podstawowe zasady będą pomocne w ogarnięciu chaosu domowego i pozwolą dobrze się zorganizować. Nie czekaj na lepszy moment by przystąpić do organizacji swoich rzeczy, nie odkładaj tego na później, im szybciej zaczniesz tym dłużej będziesz mógł się cieszyć z osiągniętego celu, powodzenia:)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz