czwartek, 9 marca 2017

Organizacja i przechowywanie w mieszkaniu - 5 najważniejszych zasad



Organizacja rzeczy w mieszkaniu - posegreguj i poukładaj

Wiosna to wspaniały moment na tzw. wiosenne porządki. Czujemy przypływ energii, dobrze więc jest ten zryw wykorzystać na uporządkowanie swojej przestrzeni wokół siebie. Wspólnie zatem przystępujemy do zadania PORZĄDKI WIOSENNE.
Plan porządków najlepiej przeprowadzić etapami, rozłożyć np. na poszczególne pomieszczenia. Ciężko bowiem prowadzić generalne porządki w całym domu równocześnie, może to jedynie doprowadzić do ogólnego rozgardiaszu i w rezultacie zniechęcić do trwania w postanowieniu lepszej organizacji. Nie łapmy wszystkich srok za ogon w tym samym czasie - małymi krokami dojdziemy do celu.

Organizacja w mieszkaniu - od czego zacząć?
  
5 zasad dobrej organizacji i przechowywania
1.      Posegreguj rzeczy które masz. 
Sprzątanie zacznij o inwentaryzacji stanu obecnego. Nie ważne czy sprzątasz szafkę w kuchni, lodówkę, łazienkę czy garderobę, zawsze znajdzie się masa rzeczy trzymanych niepotrzebnie, która tylko zajmuje mnóstwo miejsca. Dokładnie przyjrzyj się i zastanów czy ta rzecz na pewno Ci się przyda i czy dalsze przechowywanie jej ma sens? 
Podziel rzeczy na 3 kategorie:
-  na pewno używam i zostawiam
- wyrzucam/oddaję komuś /do sprzedania
- oraz muszę się zastanowić co z nią zrobić
To nic strasznego, że co do ostatniej kategorii masz wątpliwości czy już się jakiejś rzeczy pozbyć, czy jednak może nadal trzymać w zakamarkach szaf czy szuflad, wszak gromadziło się te skarby latami. Tylko, że te wątpliwości nie biorą się z niczego, już podświadomie dochodzą do ciebie sygnały, że może ta rzecz jednak powinna w końcu zniknąć?  Decyzja oczywiście należy do Ciebie. Przechowaj ją np. w oddzielnym koszyku np. przez tydzień i po tym czasie podejmij ostateczną decyzję.
2.      Znajdź odpowiednie miejsce do przechowywania 
Gdy już odgruzowałaś dane pomieszczenie kolejny krok milowy to poukładanie ich w ten sposób, aby każda rzecz miała swoje miejsce. Pudełka, szuflady, szafki podobnie jak pomieszczenia mają przechowywać rzeczy tematycznie, tak aby łatwo było z nich korzystać i w razie potrzeby odszukać potrzebną rzecz. Zorganizuj oddzielny koszyk na przyprawy, przekąski, na przybory do pieczenia, na kosmetyki, na biżuterię, miejsce na klucze, narzędzia, chemię gospodarczą itd. Szafki można dzielić sekcjami, w szufladach stosować wkłady, które znacznie ułatwiają odnajdywanie potrzebnych rzeczy. Nie musisz od razu zaopatrywać się w stos nowych koszyków czy pudełeczek, możesz spróbować wykorzystać do tego celu np pozostałe po zakupie owoców plastikowe pojemniki, pudełka po butach, różne puszki i opakowania, którym można dzięki temu nadać drugie życie, zamiast wyrzucać do kosza.
 
Stare pudełka po butach stanowić mogą świetny system przegród w szufladach

Pudełko po herbacie możesz wykorzystać do przechowywania drobnych rzeczy np przyborów do szycia


3.      Zawsze odkładaj na miejsce.
Bałagan sam się nie robi, najczęściej powstaje, gdy nie odkładamy przedmiotów na swoje miejsce. To bardzo ciężki do wyćwiczenia nawyk, ale uwierzcie mi da się tego nauczyć i wyrobić w sobie to przyzwyczajenie. Na początku można zastosować system etykiet, który będzie jak znak drogowy, przypominać nam będzie gdzie daną rzecz należy odłożyć i gdzie jest jej miejsce.
Wkłady do szuflad ułatwiają organizację i utrzymanie porządku
Organizacja biżuterii


4.       Sprzątaj regularnie 
Jeżeli chcesz utrzymać osiągnięty efekt na dłużej nie zapominaj o regularnych porządkach. Wprowadzenie harmonogramu sprzątania pozwoli zaplanować częstotliwość wykonywanych prac w domu, obowiązki dzielimy na te które robimy codziennie (mycie naczyń, słanie łóżka, zbieranie zabawek) tygodniowo, miesięcznie, okazjonalnie w trakcie roku. Przy porządkach pamiętaj o regularnym wyrzucaniu rzeczy niepotrzebnych, w ten sposób nie doprowadzamy ponownie do zagracania mieszkania
5.      Podział obowiązków 

Do dbania o porządek w domu zaangażujmy wszystkich jego mieszkańców. Każdy mieszkaniec domu powinien być świadomy jednego podstawowego faktu "NIC SAMO SIĘ NIE ZROBIŁO" - śmieci same się nie wyniosły? Pralka sama się nie załadowała? Ubrania same się nie poskładały i nie wylądowały w szafie? Naczynia same nie umyły czy nie włożyły do zmywarki. Dlatego przy opracowywaniu harmonogramu sprzątania dobrze jest z góry określić kto w danym tygodniu ogarnia daną czynność, pozwoli to równomiernie obciążyć wszystkich domowników ogromem prac, które trzeba włożyć by żyło nam się czysto i pięknie. Rodzice najmłodszych pociech powinni pamiętać, iż już od najmłodszych lat uczmy dzieci dbania o porządek, na początku oczywiście ma to być forma zabawy, np. kto odłoży do pudełka większą ilość klocków, gdzie położyć misia spać na dobranoc? książeczki na półeczki itd. Po za tym uczenie dzieci dbanie o porządek to inwestycja w przyszłość, warto poświęcić dużo czasu aby utrwalić w dzieciach dobre nawyki, to na pewno zaprocentuje.

Mam nadzieję, że te podstawowe zasady będą pomocne w ogarnięciu chaosu domowego i pozwolą dobrze się zorganizować. Nie czekaj na lepszy moment by przystąpić do organizacji swoich rzeczy, nie odkładaj tego na później, im szybciej zaczniesz tym dłużej będziesz mógł się cieszyć z osiągniętego celu, powodzenia:)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz